PRECIZĂRI CONTRACT COLECTIV DE MUNCĂ LA NIVEL DE UNITATE – COMUNICAT 18.11.2015
ÎN ATENŢIA UNITĂŢILOR ŞCOLARE AFILIATE USLIP IAŞI
În vederea clarificării aspectelor controversate referitoare la negocierea şi semnarea contractelor colective de muncă, Uniunea Sindicatelor Libere din Învățământul Preuniversitar Iași, face următoarele precizări:
Menționăm că semnarea contractelor colective de muncă la nivel de unitate a fost cerută de către USLIP Iași în baza Legii Dialogului Social (Legea 62/2011), în conformitate cu art. 129 alin (1) ”Negocierea colectivă este obligatorie numai la nivel de unitate, cu excepția cazului în care unitatea are mai puțin de 21 de angajați ” și alin. (4) ”În cazul în care angajatorul sau organizația patronală nu inițiază negocierea, aceasta va începe la cererea scrisă a organizației sindicale reprezentative sau a reprezentanților angajaților, în termen de 10 zile calendaristice de la comunicarea solicitării. ”
Subliniem faptul că deși legea 62/2011 este în vigoare din mai 2011, până în prezent, nicio unitate școlară nu a inițiat negocierea contractului colectiv!
La nivelul județului Iași, USLIP a obținut în vara anului 2015 hotărâri de reprezentativitate în peste 150 de unități în care organizația noastră are minimum jumătate plus 1 din numărul total de angajați, în conformitate cu art. 51 alin (1) ”Sunt reprezentative la nivel de unitate, organizațiile sindicale care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: (...)
- au statut legal de sindicat;
- au independență organizatorică și patrimonială;
- numărul de membri ai sindicatului reprezintă cel puțin jumătate plus unu din numărul angajaților unităț
Art. 131 din Legea dialogului social prevede în alin (1) că ”La negocierea clauzelor și la încheierea contractelor colective de muncă părțile sunt egale și libere”, iar la alin (2) ”Este interzisă orice imixtiune a autorităților publice sub orice formă și modalitate, în negocierea, încheierea, executarea, modificarea și încetarea contractelor colective de muncă. ”
În ceea ce privește conținutul contractului colectiv de muncă, arătăm că este aproape similar Contractului Colectiv de Munca Unic la nivel de sector de activitate în învățământul preuniversitar încheiat la 13 noiembrie 2014 între Federaţiile reprezentative din învăţâmânt şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
Art. 132 din legea 62/2011 stabileşte la alin (2) că ”la încheierea contractelor colective de muncă prevederile legale referitoare la drepturile angajaților au un caracter minimal”, iar la alin (3) al aceluiaşi articol, se statuează faptul că nu pot exista „clauze care să stabilească drepturi la un nivel inferior celor stabilite prin contractul colectiv de muncă aplicabil încheiat la nivel superior”.
În acest sens, vă informăm că există contract colectiv de muncă încheiat între Federațiile din învățământul preuniversitar și Ministerul Educației și Cercetării Științifice, înregistrat la Ministerul Muncii. Prevederile acestuia sunt în vigoare și prin urmare, USLIP Iași nu putea să nu se conformeze tuturor elementelor de legalitate (a se vedea art. 132 alin 3 din Legea dialogului social).
Toate contractele înregistrate până în acest moment la ITM întrunesc condițiile legale de formă, respectiv de conținut și sunt verificate cu mare atenție de către inspectorii ITM Iaşi.
USLIP Iași își exprimă regretul că dorința de a intra în legalitate, din acest punct de vedere, se lovește uneori de interpretări greșite. Asigurăm toți directorii de unități școlare de buna noastră credință și de toată deschiderea pentru rezolvarea oricăror aspecte care decurg din relațiile de muncă.
Mulțumim Inspectoratului Teritorial de Muncă Iaşi pentru colaborarea foarte bună și sprijinul acordat în această perioadă.
Cu stimă,
Președinte USLIP IAŞI,
Prof. LAVINIU LĂCUSTĂ
Majorarea salariilor cu 15% devine aplicabilă de la 1 Decembrie 2015
În urma numeroaselor întrebări legate de noul context politic, facem următoarele precizări:
- Apariția unei alte echipe guvernamentale nu va avea repercusiuni în ceea ce privește majorarea de 15% acordată personalului din învățământ începând cu 1 decembrie 2015.
- Precizăm și faptul că hotărârile judecătorești aferente anilor 2008-2011 (Legile 221, 330 și 285) vor fi achitate tot în luna decembrie 2015.
NOI CONTRACTE COLECTIVE DE MUNCĂ LA NIVEL DE UNITATE - SEMNATE ŞI ÎNREGISTRATE LA ITM
În perioada 1 – 12 noiembrie 2015, la nivelul judeţului Iaşi, s-au semnat şi s-au înregistrat la ITM, Contracte Colective de Muncă la nivel de unitate pentru: Şcoala Gimnazială “Nicolae Iorga”, Liceul cu Program Sportiv, Şcoala Gimnazială “Elena Cuza”, GPP 25, Liceul Tehnologic Dumeşti, Liceul Teoretic “Lascăr Rosetti” Răducăneni, Şcoala Gimnazială Horleşti, Şcoala Gimnazială Grajduri, Şcoala Gimnazială “Ioanid Romanescu” Voineşti, Şcoala Gimnazială Slobozia – Deal, Şcoala Profesională Holboca, Şcoala Gimnazială Rediu, Şcoala Gimnazială “C. Teodorescu” Războieni, Şcoala Gimnazială Strunga.
MAJORAREA SALARIILOR ÎN EDUCAŢIE
USLIP IAŞI salută decizia Guvernului României de a majora salariile în educaţie cu 15% începând cu 1 Decembrie 2015.
Ordonanţa a fost adoptată în şedinţa de guvern din 4.11.2015 şi vizează întregul personal din învăţământul preuniversitar românesc.
PROTEST PROIECT PODCA
Către,
Ministerul Educației şi Cercetării Ştiinţifice
Domnului Ministru Sorin Mihai Cîmpeanu
În atenția Doamnei Laura Chira – Manager de proiect
Monica Anisie - Director Inspecția Școlară
Robert Berezovski - Consilier Direcția Generală Management și Rețea Școlară
Dorim să vă aducem la cunoștință poziția Uniunii Sindicatelor Libere din Învățământul Preuniversitar Iași cu privire la proiectul strategic PODCA “Creșterea calității sistemului educațional preuniversitar din România prin implementarea de instrumente moderne de management și monitorizare”, SMIS 37655, privind managementul serviciilor publice din educație și gestiunea documentelor în vederea debirocratizării sistemului de învățământ preuniversitar.
Considerăm că prin implementarea proiectului mai sus menționat, se încalcă dreptul la viața privată prevăzut de dispozițiile art. 8 din CEDO, ale art. 26 și 53 din Constituția României, precum și drepturile privind protecția datelor cu caracter personal, reglementate prin Convenția de la Strasbourg din 28-01-2001, ratificată prin Legea 682/2001 și prin Legea 677/2001, motiv pentru care ne opunem cu vehemență aplicării acestuia.
În ceea ce privește documentele aferente portofoliilor cadrelor didatice, și anume, solicitarea furnizării de informații despre experiența anterioară nedidactică, apreciem aceste date ca fiind lipsite de relevanță, de pertinență, inadecvate și excesive , prin raportare la scopul în care sunt colectate. Nu poate exista nici o imixtiune, indiferent de forma pe care o îmbracă aceasta ( în cazul de față solicitarea și prelucrarea de informații ) din partea autorităților unui stat, în viața privată a unei persoane, decât în condițiile limitativ prevăzute în articolul 8 alin (2) din CEDO: „Nu este admis amestecul unei autorităţi publice în exercitarea acestui drept decât în măsura în care acesta este prevăzut de lege şi constituie, într-o societate democratică, o măsură necesară pentru securitatea naţională, siguranţa publică, bunăstarea economică a ţării, apărarea ordinii şi prevenirea faptelor penale, protecţia sănătăţii, a moralei, a drepturilor şi a libertăţilor altora”. De asemenea, art. 18 al aceluiași act normativ, limitează restrângerea drepturilor prevăzute de Convenție, doar la scopul în care ele au fost reglementate: „ Restricţiile care, în termenii prezentei Convenţii, sunt aduse respectivelor drepturi şi libertăţi, nu pot fi aplicate decât în scopul pentru care ele au fost prevăzute.” În același sens, și dispozițiile art. 26 si 53 din Constituție, ocrotesc dreptul la viața privată și interzic restrângerea exercițiului unor drepturi: „Autorităţile publice respecta şi ocrotesc viaţa intima, familială şi privată” ( art. 26 alin. 1 ); „Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.(2) Restrangerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratica. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii.”
Datele cu caracter personal beneficiază și de o protecție specială, instituită prin Legea 677/2001 care stabilește că acestea pot fi prelucrate doar cu bună-credință, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare și că „pot fi colectate în scopuri determinate, explicite şi legitime” (art.4). În aceeași ordine de idei, aceste date trebuie să fie „adecvate, pertinente şi neexcesive prin raportare la scopul în care sunt colectate”, ori în cazul de față, nu există un fundament legal și nici o legătură de cauzalitate între scopul proiectului „ creșterea calității sistemului educațional” și solicitarea acestor informații privitoare la experiența anterioară nedidactică.
Atât timp cât nu au fost consultate cadrele didactice cu privire la manifestarea consimțământului în sensul autorizării sau nu a acțiunilor de furnizare și prelucrare a datelor cu caracter personal, nu putem decât să calificăm ca abuzive aceste măsuri și în contradicție cu dispozițiile art. 5 din Legea 677/2001: „Orice prelucrare de date cu caracter personal (...)poate fi efectuată numai dacă persoana vizata şi-a dat consimţământul în mod expres şi neechivoc pentru acea prelucrare.”
O altă problemă de importanță primordială, o constituie solicitarea furnizării codurilor numerice personale ale cadrelor didactice. Astfel, conform prevederilor art. 8 din Legea 677/2001, „Prelucrarea codului numeric personal sau a altor date cu caracter personal având o funcţie de identificare de aplicabilitate generală poate fi efectuată numai dacă:a) persoana vizata şi-a dat în mod expres consimţământul; saub) prelucrarea este prevăzută în mod expres de o dispoziţie legală.”
Cu privire la scopul implementării proiectului, nu putem vedea influența pe care colectarea tuturor acestor date și monitorizarea lor ar putea-o avea asupra creșterii calității sistemului educațional preuniversitar din România, mai ales în condițiile în care aceste acțiuni au la bază niște măsuri abuzive, neconforme cu dispozițiile legale.
Având în vedere toate argumentele aduse, considerăm că se impune de urgență, fie retragerea cerințelor formulate, fie explicarea mai nuanțată a beneficiilor concrete care rezultă din implementarea acestui proiect. Ne exprimăm nemulțumirea că Ministerul Educației și Cercetării tratează angajații din sistemul educațional ca pe o masă amorfă, incapabilă să înțeleagă cerințele și „beneficiile” unui astfel de proiect. Considerăm de asemenea că implicarea forțată a cadrelor didactice în acest demers este nelegală, aceștia neavând posibilitatea să-și exprime în niciun material consimțământul sau lipsa acestuia.
În speranța unei mai bune relaționări cu angajații din sistem, vă asigurăm de toată disponibilitatea sindicatului nostru, fundamentată însă, pe respect mutual.
Cu stimă,
Președinte USLIP Iași,
Prof. LAVINIU LĂCUSTĂ