Despre TESTED

Proiectul TeSTED din cadrul programului Erasmus+, coordonat de USLIP Iași, reunește parteneri din 5 țări europene pentru a combate abandonul școlar în învățământul profesional (VET).

Părăsirea timpurie a educației și formării profesionale (VET) în Europa generează costuri individuale și sociale semnificative. Unul din zece tineri abandonează școala, rata fiind și mai mare în sectorul VET, conform datelor CEDEFOP. Motivele abandonului sunt diverse, iar consecințele includ dificultăți pe piața muncii: cariere instabile, șomaj, locuri de muncă necalificate și salarii scăzute.

Obiectivele principale sunt:

  • stimularea inovației pentru detectarea timpurie a abandonului cauzat de dificultăți socio-economice;
  • dezvoltarea capacității personalului VET privind abandonul;
  • transformarea furnizorilor VET în plasă de siguranță prin consiliere și alternative pentru menținerea elevilor în sistem;
  • creșterea gradului de conștientizare asupra abandonului în VET și implicațiilor sale

Mecanismul de intervenție timpurie TeSTED oferă soluții personalizate pentru combaterea abandonului în învățământul profesional. Prevenirea este crucială, având în vedere impactul negativ asupra elevilor, școlii și societății, subliniind rolul esențial al profesorilor.

Implementarea TeSTED aduce beneficii semnificative:

  • profesorilor (identificare timpurie, soluții personalizate, reducerea birocrației)
  • elevilor (creșterea motivației, îmbunătățirea climatului școlar).

Cum funcționează?

Mecanism de intervenție pentru prevenirea abandonului școlar în învățământul profesional și tehnic realizat în cadrul proiectului Erasmus+

1. Elementele mecanismului de intervenție TESTED

  1. 1.1 Sistem de identificare și monitorizare
    • Identificarea timpurie a elevilor cu risc de abandon școlar
    • Utilizarea instrumentelor specifice elaborate pentru screening sistematic
    • Colectarea datelor relevante (indicatori de risc)
  2. 1.2 Activitatea de colectare a datelor
    • Desemnarea responsabililor pentru gestionarea datelor colectate
    • Asigurarea acurateței și confidențialității datelor

2. Sprijin pentru elevii în risc de abandon (interventii personalizate si mediu incluziv)

  1. 2.1. Intervenții personalizate
    • Dezvoltarea de planuri de sprijin adaptate nevoilor individuale ale elevilor
    • Resurse și suport specific ( mentorat, consiliere, tutoriat, etc.)
    • Sprijin personalizat acordat elevilor aflati în risc de abandon.
    • Implicarea profesorilor și a altor actori relevanți (ONG-uri, autorități locale,etc )
  2. 2.2. Consolidarea unui mediu școlar incluziv
    • Crearea unui climat în care toți elevii se simt valorizați, indiferent de mediul lor.
    • Promovarea respectului și a colaborării
    • Abordarea aspectelor sociale și emoționale care pot contribui la abandon

3. Validarea eficacității mecanismului de intervenție

  1. 3.1. Monitorizarea progresului
    • Monitorizarea evoluției elevilor care beneficiază de intervenții personalizate
    • Înregistrarea indicatorilor relevanți pentru a evalua impactul
  2. 3.2. Feedback și evaluare
    • Colectarea de feedback de la elevi, profesori, formatori și alți actori implicați
    • Analizarea datelor colectate pentru a determina eficacitatea mecanismului
    • Identificarea lacunelor sau a dificultăților.
  3. 3.3. Respectarea normelor legale și etice
    • Asigurarea respectării normelor legale și etice în colectarea și utilizarea datelor
    • Garantarea protecției datelor personale ale elevilor

Rezultate

  • Un mecanism de intervenție validat pentru identificarea elevilor aflați în situații de risc.
  • O metodă bine structurată pentru prevenirea riscului de abandon școlar.
  • Instrumente specifice pentru sprijinirea școlilor, a profesorilor și a furnizorilor de formare.
  • Crearea unei "plase de siguranță" în jurul elevului cu risc de abandon școlar.

Instrumente și Resurse

În cadrul proiectului TeSTED au fost elaborate resurse educaționale valoroase, adresate atât elevilor, cât și profesorilor din învățământul profesional și tehnic (VET). Aceste materiale didactice sunt concepute pentru a sprijini identificarea timpurie a riscului de abandon școlar, oferind soluții personalizate adaptate nevoilor specifice ale fiecărui elev.

Beneficiile implementării mecanismului TeSTED sunt multiple, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Pentru elevi, resursele oferă suport individualizat, contribuind la creșterea motivației și la menținerea interesului pentru învățare. Soluțiile personalizate abordează dificultățile specifice, oferind alternative educaționale relevante.

Pentru profesori, TeSTED pune la dispoziție instrumente eficiente pentru identificarea precoce a elevilor aflați în risc, permițând intervenții timpurii și reducând astfel birocrația asociată gestionării cazurilor de abandon. Mai mult, resursele contribuie la crearea unui climat școlar pozitiv și incluziv, în care elevii se simt sprijiniți și înțeleși.

Pentru a folosi resursele educationale accesați link-urile de mai jos:

  1. TeSTED- Infopack
  2. Biroul de Implementare/ Actiune din școală
  3. Chestionar psihometric- varianta PDF
  4. Chestionar psihometric- varianta WORD
  5. Chestionar socio-economic
  6. Formular de identificare a situatiilor de risc de abandon scolar
  7. Cum implementezi mecanismul de interventie in scoala ta
  8. Metodologia pentru implementarea mecanismului de interventie în școală
  9. Instrument de raportare a situatiilor de risc de abandon scolar.
  10. Program de formare TeSTED pentru profesori

Întrebări Frecvente

1. Ce este mecanismul de intervenție TeSTED și cum ne ajută în prevenirea abandonului școlar?

Mecanismul TeSTED este un sistem de interventie cuprinzător, dezvoltat în cadrul parteneriatului Erasmus+, care ne permite să identificăm elevii cu risc de abandon școlar. Acest mecanism se bazeaza pe o combinație de instrumente precum chestionarul psihometrice și socio-economic si manualul de utilizare, programul de formare, brosuri informative si metodologia pentru implementarea mecanismului de interventie, oferind o imagine clară asupra factorilor care pot influența decizia unui elev de a părăsi școala. Prin intermediul acestui mecanism, putem interveni proactiv cu programe de sprijin personalizate.

 

2. Cum vor fi utilizate chestionarele de evaluare? Cui vor fi administrate?

Chestionarele pot fi administrate tuturor elevilor din școala, într-o manieră confidențială. Chestionarul psihometric va evalua aspecte legate de motivație, adaptare școlară și starea de bine emoțională, în timp ce chestionarul socio-economic va identifica factori precum situația familială, condițiile de locuit și accesul la resurse. Aceste date ne vor ajuta să înțelegem mai bine contextul fiecărui elev și să identificăm posibilele bariere.

 

3. Cine va fi responsabil de administrarea și interpretarea acestor instrumente?

Personalul didactic și de sprijin care va face parte din Biroul de implementare/Biroul de acțiune, va fi direct implicat în implementarea mecanismului de interventie, prin identificarea factorilor de risc și planificarea intervențiilor adecvate.

 

4. Cum vom comunica elevilor și părinților despre acest mecanism? Vor înțelege beneficiile?

Vor fi utilizate broșuri și infopack-uri special create pentru a explica într-un limbaj clar și accesibil scopul și beneficiile mecanismului TeSTED. Vor fi organizate ședințe de informare pentru elevi și părinți, unde vor fi subliniate confidențialitatea datelor și modul în care acest sistem îi poate ajuta pe elevi să își finalizeze studiile. Accentul va fi pus pe sprijinul care poate fi oferit, nu pe o "etichetare" a elevilor.

 

5. Ce se întâmplă după identificarea elevilor cu risc de abandon? Ce tipuri de intervenții pot fi implementate?

Odată identificați elevii cu risc, se va elabora un plan de intervenție personalizat pentru fiecare. Acestea pot include: sesiuni de consiliere individuală sau de grup, programe de tutorat, activități de dezvoltare a abilităților de învățare, implicarea în activități extracurriculare, suport psiho-pedagogic și, dacă este cazul, colaborarea cu familiile și cu servicii sociale externe. Scopul este de a aborda cauzele specifice ale riscului de abandon.

 

6. Cum vom măsura eficacitatea mecanismului TeSTED? Vom avea indicatori clari de succes??

Vor fi folositi indicatori de performanță. Va fi monitorizată rata de retenție școlară a elevilor implicați în program, progresul academic, prezența la ore și nivelul de satisfacție al elevilor și al părinților. De asemenea, va fi colectat feedback-ul de la personalul didactic implicat. Toate aceste date vor fi analizate pentru a evalua eficacitatea intervențiilor și pentru a aduce îmbunătățiri continue mecanismului TeSTED.

Suport pentru prevenirea abandonului școlar în învățământul profesional și tehnic

Dacă doriți să implementați un mecanism eficient de intervenție pentru identificarea riscului de abandon școlar în învățământul profesional și tehnic, echipa de proiect USLIP vă stă la dispoziție!

Pentru a beneficia de sprijin și formare/pregătire în utilizarea acestor instrumente și în implementarea întregului mecanism în școala dumneavoastră, vă rugăm să ne contactați.

Vom organiza ateliere de lucru și vă vom ajuta să utilizați instrumentele de lucru create de echipa de proiect, să identificați proactiv elevii aflați în dificultate și să le oferiți sprijinul necesar pentru a-și finaliza studiile.

Pentru a iniția demersurile, vă rugăm să folosiți următoarele date de contact:

Prof. Angela Cășăriu

Telefon: +40 752 193 824

Email: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Website Security Test